franska är a och o på european development days...

Idag var jag, Hanna och Philippa på Älvsjömässan och de sk. European Development Days, vilket innebär sjukt mkt intellektuellt och aktoritärt folk som har koll på läget. Vi hade ju inte direkt koll på läget så vi kändes oss ganska så bort kommna när vi gick omkring där bland alla organisationers montrar. Det handlar mkt om bistånd och miljöfrågor o så fick jag klart för mig i alla fall. Efter att ha tagit av alla gratis-mat-grejer, kaffe,te,kakor osv bestämmde vi oss iaf för att gå in i en sal där man höll föredrag och tal för olika grejer. När vi kom in skulle precis något börja och vi satte oss lite diskret längst bak och försökte se ut som om vi visste exakt vad det handlade om och som om vi var hur vana som helst vid situationen...
...En man i sina sena 60's började prata på engelska om något  Afrika-Europa samband och än så länge var jag med, även fast jag koncentrerade mig mer på att se ut som om jag förstod istället för att verkligen förstå...men sen presenterar han nästa talare, den förra ordföranden för Africa-union nånting iförd grön klänningsliknande dräkt och vit fyrkantig hatt...och han pratade enbart på franska. Ingen av Hanna, Philippa eller jag kan ETT DUGG franska så vi håller på att få en seriös och elakartad skrattattack precis när han börjar prata. Men vi har samtidigt inte mage att bara tåga ut ur salen precis när han börjat prata...så vi sitter där på våra stolar och lyssnar på förra ordförandens tal, i 25 minuter. En halvtimme satt vi och lyssna på någon, utan att förstå ett skvatt av vad han sa! Hela situationen var så komisk att jag håll på och kikna och föll i skratt så fort jag tänkte på det!

Det roliga är ju att alla de andra antog säkert att vi kunde franska, eftersom vi satt och "lyssnade" utan sånna där översättningshörlurar som vi glömde att hämta...så jag kände mig ganska smart men samtidigt lite som om jag gick miste om något liksom...det han sa verkade sjukt intressant, det sa hela hans kroppspråk och betoningar på orden, så jag hade verkligen velat veta vad han sa...om man bara hade förstått franska!

Ja, det var väl det vi fick med oss från den mässan i princip plus en fransman som kom fram till mig då Philippa och Hanna va lite längre bort och sa : "you're a star, you're a star" tills H&P kom och sa "no she's not" och räddade mig därifrån typ.

Jo juste en grej till! Våran kära lärare som också va på mässan, han brukar mobba mig och Hanna för att vi bor i bonde-bålsta (jag vet, dagens lärare asså, mobbar elever, vart är vårt samhälle påväg?!) och så kmr en tjej förbi och frågar "do you live in stockholm?" han svarar: "no they come from Norrland", ha ha ha...

Kommentarer
Postat av: Isabelle

HAHAHA! jag dog typ när jag läste det här!

okej 1) fransk talet: hur kan sånt här ALLTID hända dig och hanna?!?det är så jävla komiskt!

när jag blir stor och intelligent, ska jag göra en film om er.

2) hahaha! I <3 Tyge!

2009-10-26 @ 00:48:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0